Iedereen flexitariër!

Flexitariërs ontzeggen zichzelf niets, maar beperken hun vleesconsumptie en proberen meer groenten op het menu te zetten. Zoals hun naam al doet vermoeden, stellen ze zich dus erg flexibel op. De trend breidt zich intussen verder uit onder de levensgenieters, dus waarom zouden ook wij eens geen vegetarische week inplannen? Zo dragen we ons kleine steentje bij aan het welzijn van onze planeet 

De ster van 't seizoen: knolselder

De beste reden om knolselder op je menu te zetten? Hij is nu helemaal van ‘t seizoen. Maar dat is niet alles: je kan ‘m rauw eten, in een salade met een lekkere remouladesaus, of klaargemaakt als puree of in blokjes gestoofd in boter. Een heerlijke groente die je perfect kunt delen.

Knolselder is een wortelgroente die verwant is aan witte en groene selder. Een van z’n grote pluspunten is dat hij in onze streken gekweekt wordt. De typische witte kleur en lichtjes gesuikerde smaak heeft hij te danken aan de klei- of zandgrond waarin hij groeit.

Laat jij je weleens tegenhouden door het grote formaat van een knolselder? Bij Delhaize hebben we gekozen voor kleinere varianten, zodat ook kleine gezinnen knolselder op het menu kunnen zetten. Extra handig: ze zijn meteen ook makkelijker te schillen en te versnijden.

Als het op voedingswaarden aankomt, is knolselder echt een uitblinker: hij bevat, net zoals de meeste groenten, veel vezels, maar ook vitamine B9. En bovendien bevat hij geen cholesterol!

In kleine blokjes gesneden gestoofd in boter. In een romige puree. Gepocheerd met een scheutje sesamolie en wat ciderazijn. Rauw, fijngesneden en op smaak gebracht met remoulade. Als vervanger voor aardappels in een kervelsoep … Qua bereiding kan je echt alle kanten uit!

Op zoek naar meer vegetarische recepten?

Dat komt goed uit! We hebben er heel wat voor je klaarstaan op www.delhaize.be

Alle recepten

Made in America

Het symbool van de Amerikaanse keuken? Een hamburger natuurlijk! Bovendien is het een gerecht dat kinderen fantastisch vinden. Maar toch aarzelen we vaak om burgers op het menu te zetten, omdat het ons automatisch aan junkfood doet denken. Delhaize helpt dat probleem de wereld uit met een nieuwigheid: de bio minigroenteburgers met spinazie, broccoli of wortelen. Begin je al te watertanden?

Naast het feit dat ze 100% bio en lokaal zijn, hebben de miniburgers ook een knappe Nutri-Score: B voor de broccoli- en wortelburgers en A voor de spinazieburgers.

Hoe berekent men de Nutri-Score

Om de Nutri-Score te berekenen, houdt men rekening met de voedingsstoffen en gunstige ingrediënten (vezels, proteïnen, fruit, groenten, noten).

Welke voedingsstoffen kan je beter beperken?

Volgende stoffen beperk je beter: calorieën, verzadigde vetzuren, suiker, zout.

Wat betekenen de letters op de Nutri-Score schaal?

De score wordt dan omgezet naar een letter tussen A en E. De letter A vertegenwoordigt de producten die het beste passen binnen een evenwichtige voeding.

Een tweede reden om voor de miniburgers te kiezen: ze zijn snel klaar. In de pan hebben ze maar 4 min aan elke kant nodig en in de oven 12 min op 180°C. Op die tijd heb je snel een salade in elkaar geflanst en – waarom niet – frietjes gebakken. Et voilà, een mooi bordje waar iedereen voor staat te springen.

Om het 100% ‘made in America’ te maken, vervang je een burger van rundsvlees door een groenteburger, zoals hiernaast. Bij Delhaize hebben we alles voorzien. In de bakkersafdeling vind je de perfecte minibroodjes voor je burgers of zelfs biobroodjes met sesamzaad. Bij de sausjes vind je bioketchup en biomayonaise. Ready, set, enjoy!

Ik schrijf me in!

Mijn e-magazine
in avant-première !

Vind je het leuk om warm te eten? Wees de eerste om van elk nieuw e-magazine te genieten !

Ik schrijf me gratis in

Mijn e-magazine
in avant-première !- Stap 2/2

Vertel ons iets meer over jezelf..
Het zal gemakkelijker zijn om je in te schrijven!

Kruis het vakje aan "Ik ben geen robot"
Door uw registratie te bevestigen, gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden en de Privacyverklaring van Delhaize.